Dag 17 - Charleston

2 augustus 2015 - Charleston, South Carolina, Verenigde Staten

Vanmorgen vertrokken we naar de Boone Hall Plantation. De plantage bestaat al sinds 1681. Het originele houten huis uit 1791 is vervangen door een stenen huis in 1935. De oprijlaan is 1,6 kilometer lang en omzoomd door "altijd groene" eikenbomen, gepland in 1743.

Naast het huis staan nog negen overgebleven kleine stenen hutten waar de huisslaven woonden. De slaven die op de katoenplantage werkten sliepen in een onderkomen op het veld en kwamen niet in contact met de bewoners van het huis op de baas na. We zijn in alle negen hutten geweest. Ze zijn klein en zullen erg warm geweest zijn. De slaaf had geen rechten - alleen plichten.

Gedurende hun verblijf op de plantage namen ze het geloof over van de bewoners van het huis. Ze mochten echter niet in de kerk komen en kregen daarom een eigen stenen gebouwtje waar ze hun kerkdiensten mochten houden. Er werd veel gezongen. Dit was tevens een manier om hun onvrede te uiten en boodschappen aan elkaar over te brengen.

Het is moeilijk te begrijpen dat nog maar enkele eeuwen geleden mensen als slaven werden gehouden en waar absoluut geen sprake was van enige vorm van gelijkheid.

De omgeving rondom het huis is prachtig!Mooie bomen en moerasachtig. We hebben ook een rondleiding in het huis gedaan, met een tour. De bibliotheek, de huiskamer, de tuin, erg mooi! De plantage is zeker de moeite waard qua natuur en historie en niet te vergeten de locatie speelde een een rol in twee films: the Notebook en Gone with the wind.

Helaas ging het regenen en besloten we naar Charleston te gaan. Het weer knapte gelukkig op, lekker zonnig. We parkeerden aan de kust van de rivier en kunnen vandaar ook de Atlantische oceaan zien. In het oude gedeelte van Charleston hebben rijke plantage bezitters in de 18 en 19e eeuw opzichtige huizen laten bouwen om aan de van malaria vergeven moerassen te ontsnappen. Ze hebben bijna allemaal een andere kleur. Dit deden ze voor de slaven die geen onderwijs kregen en niet konden lezen, zo wisten ze waar ze moesten zijn.

De stad doet zuidelijk aan met zijn palmbomen en vele kleuren. We bezochten de Historic City Market, een oud gebouw met vele kraampjes. Het is leuk om door allerlei straatjes te lopen. We gaan nog naar Waterfront Park aan de monding van de rivier. Er staat een mooie fontein in de vorm van een ananas. Jesse ging er met zijn voeten in en dat is lekker verfrissend.

Hongerig gingen we eten bij een restaurant in een brouwerij. Pizza's, erg mooie locatie en heerlijk eten!

- Marja

1. Carina Walhout:
    13 augustus 2015
    Geschiedenisles...in wat n vrijheid staan jullie daar....mooi om te beseffen.